donderdag, augustus 17, 2006

Geen politiek

De laatste tijd zag ik op verschillende blogs een embedded filmpje staan van You Tube. Dat leek me hogere html-kunde, maar het is zo simpel als wat. Bij een filmpje staat gewoon een embedded code en als je die klakkeloos in je blog plakt ben je klaar. Dat wil ik dus ook, maar wat voor filmpje? Hoe moet ik zoeken?

Ik stelde me voor om een fragment te vinden dat ik zou willen laten zien als ik Zomergast zou zijn. Op allerlei trefwoorden gezocht, maar nix bruikbaars gevonden. Tot net. Een goede hit, van een heel kort fragment. En ik kan er een stukje tekst bijleveren dat ik al jaren geleden heb geschreven bij een lang verhaal over de film Apocalypse Now van Francis Ford Coppola.

Hier is het fragment met de toelichting:



"Begin maart 1975 zie ik, op veertienjarige leeftijd, een aantal malen de fascinerende televisiebeelden van de chaotische vlucht van de laatste Amerikanen uit Saigon. De Vietnamoorlog is verloren en de Amerikanen krijgen 24 uur de tijd om hun biezen te pakken.

Op 29 april wordt 'Operation Frequent Wind' gestart met het uitzenden via Radio Saigon van het Bing Crosby nummer 'I'm Dreaming of a White Christmas'. Het is het codebericht dat aangeeft dat de Amerikanen zo snel mogelijk naar de ambassade moeten komen om te worden geëvacueerd.

Voor de kust ligt een aantal vliegdekschepen en de Sea Knights helikopters vliegen af en aan om de laatste Amerikanen van het ambassadeterrein te halen.

Op 30 april worden de laatste elf mariniers met de ambassadevlag opgepikt en is de Vietnamoorlog eindelijk voorbij.


Op de televisie zie ik hoe tientallen Zuid Vietnamese helikopters als dode, mechanische insecten over de reling van de vliegdekschepen in zee worden geduwd om ruimte te maken voor de Amerikaanse helikopters. De rotorbladen breken als verdroogde voelsprieten af op de golven in de Zuid Chinese zee."


Het hele stuk met alle ins en outs over Apocalypse Now kun je
hier lezen.

Het einde van de Vietnamoorlog markeert het begin van mijn politieke bewustzijn. En ik ben nog steeds in politiek geïnteresseerd, maar ik wil het buiten de blog houden. De recente oorlog in Libanon heb ik via radio en kranten gevolgd, maar niet via televisie. Het Midden-Oosten-conflict is nog steeds één droeve geschiedenis, maar ik laat me niet meer meeslepen door de media. De laatste keer dat ik me onderdompelde was na de moord op Theo Van Gogh, dat gebeurde vlakbij waar ik woon. Maar ook daar heb ik na een maand de knop van de tv rigoreus omgezet: genoeg is genoeg. Televisiebeelden van de tsnunami of Katrina heb ik allemaal aan me voorbij laten gaan. Ik volg het wel en ik onderken de ernst van dit soort rampen, maar persoonlijk schiet ik er nix mee op om me te verdrinken in een niet aflatende stroom aan nieuws en commentaren op tv. Om over de binnenlandse politiek onder Balkenende maar te zwijgen.


Geen politiek of wereldleed op deze blog, maar om mijn positie en profiel kenbaar te maken: ik stem strategisch op de PVDA, maar als Ayaan Hirsi Ali nog in de VVD zat, dan had ik op haar gestemd. En ik krijg een steeds grotere afkeer van de SP en Jan Marijnissen, het opperhoofd die beslist hoe er gedacht moet worden. En ze worden ook steeds beter in het zwijgen over bepaalde onderwerpen.
.. Laat ik snel ophouden.

En nee, alsjeblieft geen reactie's.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Verdraaid, ik lees m'n commentaar niet goed genoeg door. Opnieuw dus:

Je kunt de commentaar mogelijkheid uitzetten (voordat je het stukje plaatst even de Post and Comment Options onderaan de te plaatsen tekst open klikken en de juiste optie aanvinken).

Breek me verder de bek niet open over politiek. Ik was vroeger tamelijk stemvast, maar tegenwoordig stem ik, als ik al stem, gewoon tegen. En nee, tegen is beslist niet een enge crypto-communistische partij als de SP.

17 augustus, 2006 21:33  
Blogger MobyDirk said...

Dat je de reactie's kan uitzetten weet ik. Ik had er misschien ook een smiley achter kunnen zetten. Reactie's komen toch niet... ;-)

Maar desalniettemin vind ik de discussie over politiek op internet één grote mislukking. Alles mondt uit in of monomane standpunten of in scheldpartijen. Jammer.

En ik ben niet zozeer tegen want dat voedt maar het cynisme. En een cynisch warmhart lijkt me een tegenspraak.

17 augustus, 2006 21:57  

Een reactie posten

<< Home