woensdag, augustus 09, 2006

Get a Life!


Gisteren verschenen weer eens de resultaten van een onderzoek naar internetgedrag en internetverslaving. Een op de zes Nederlanders die actief is op het net zegt verslaafd te zijn. Het hele artikeltje kun je lezen op Nu nieuws.

Vroeger kregen mensen op usenet die er wel erg veel in opgingen de verwensing Get a life! naar hun hoofd geslingerd. Ik dacht dan vaak, maar It is a life!. Internet kan een deel van je leven vervangen dat je anders aan andere zaken zou besteden. In mijn geval vooral televisie, waar ik zelden naar kijk. Ik heb niet zozeer een internetverslaving, maar meer een usenetverslaving, een ongebreidelde drang naar reactie's lezen en reageren. De verslaving is nog goed te overzien want usenet -de nieuws en discussiegroepen- ligt er maar stilletjes bij. Maar evenzogoed een verslaving. En nu is daar de weblog bijgekomen.

Het gaat mij ook om de kleine prikkeling die ik voel als er een reactie is gekomen, of als er een e-mail in mijn brievenbusje verschijnt. Als de geluidsinstallatie aanstaat gaat er zelfs bij iedere inkomende mail een pingetje af. Ik reageer dan als een hond op het rinkelen van zijn etensbakje. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat het bericht zal brengen. En gisteren ontving ik van Warmhart de mail dat mijn blog in de NRC Next stond. Toen ik dat las kwamen er accuut aangename stoffen vrij. Wellicht ben je als verslaafde op zoek naar die stoffen. Keer op keer maar weer.

Veel mannelijke internetverslaafden schijnen zich suf te zoeken naar sex, naar plaatjes van vrouwen. Hoewel ik sex en vrouwen als een voorbijgegane levensovertuiging beschouw, heb ik daar verder nix mee. Ik heb het allemaal voorbij zien komen, maar ik zie nix in ranzige blootfoto's van Oost-Europese vrouwen. Af en toe bekijk ik -naast veel ander fotowerk- wat sites van babes, modellen en andere mokkels. Dat dan weer wel.

Dan heb je nog het online-gamen wat een hoge vlucht heeft genomen. Een virtuele wereld als Second Life is razendpopulair en telt al vele spelverslaafden. Ik hou wel van spelletjes, maar naast schaken en bridge ben ik nooit iets interessanters tegengekomen. En wat ik op usenet en mijn blog uitvoer beschouw ik ook als een spel. Soms met wat ernst, maar bovenal een spel. Een verslavend spel.

Vrouwen lijken hun zucht naar verslaving op het net te botvieren op de talloze chatrooms waar ze uren, nachtenlang over nix tiepen. Ik heb daar helemaal nix mee.

En zo zijn er wel meer dingen die met internet te maken hebben en waar velen zich maar met moeite van kunnen losmaken. Ook het schrijven zelf zou ik maar met grote tegenzin kunnen missen. Ik vind het vooral 's avonds aangenaam om me onder te dompelen in de schijnwereld vol aliassen, blogs, trollen, nieuws, flames, filmpjes, poëzie, schotsschriften, muziekjes en andere zin en onzin. Kopje koffie erbij en dan steek ik er nog maar eens eentje op.

DJ

Gisteren was het precies 42 jaar geleden dat The Rolling Stones hun geruchtmakende concert gaven in het Scheveningse Kurhaus. Ik heb daar uniek beeld- en geluidsmateriaal van. Ik ben er mee bezig om wat te laten zien en horen, maar dat schiet niet op. Als me dat wel lukt kom ik er op terug.

Op de blog van
ace staat een korte recensie van de Zomergast Joep van Lieshout. Wie nix met de kunsten op heeft kan het lezen. Belooft wat als ze zondag Leon de Winter gaat bespreken.

Gisteren is Radio Uruzgan online gegaan. Je kan de site hier bekijken en de stream beluisteren op iedere werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur. De reactie's op de pagina zijn aardig om te lezen. Ik vermoed dat Riders On The Storm van The Doors de zomerhit is bij onze jongens in den verre.

http://www.uruzgan.fm/

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

http://www.polderdom.nl/addiction.html

Deze heb ik al heel lang geleden eens gescand. Maar hij blijft leuk.

--
Christa

09 augustus, 2006 23:27  
Anonymous Anoniem said...

De leukste IRC kanalen zijn die waar niet veel 'gechat' wordt! Liever kwaliteit dan kwantiteit! ;-)

10 augustus, 2006 15:26  
Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat met het begrip 'verslaving' voorzichtig omgesprongen moet worden. Als je wat zoekt op internet, kun je vinden dat de psychologische discipline (waar dit type verslaving mijns inziens wel onder thuishoort) het nog niet geheel met zichzelf eens is wanneer je nu over verslaving als ziekte moet spreken.

Het onderzoek spreekt over dat: "Maar liefst 1 op de 6 mensen gaven daarbij aan dat zijn of haar internetgedrag voelt als een verslaving". Het gaat dus om de beleving van het eigen gedrag. Ik vind ook wel eens iets negatiefs over mijn eigen gedrag. Maar of dat objectief bezien nou zo waar is, durf ik te betwijfelen.

Dit onderzoek was (nota bene) door Kelkoo uitgevoerd. Een ander instituut dat zich ermee bezig houdt is het IVO (Instituut voor onderzoek naar Leefwijzen & Verslaving). Dat lijkt zich iets wetenschappelijker te gedragen, al zitten er mijns inziens ook bij hen subjectieve statements tussen. Zoals over verslaving aan gebruik van MSN: "erg moeilijk met chatten kan stoppen als je eenmaal begonnen bent, als je geïrriteerd raakt wanneer je niet online kan zijn, en als het messenger-gebruik ten koste gaat van andere belangrijke bezigheden, zoals huiswerk maken of tijd doorbrengen met gezinsleden". Vooral de laatste twee statements zijn erg subjectief. Er wordt een hogere waarde toegekend aan huiswerk maken of tijd doorbrengen met familie, dan aan chatten via MSN.

Wie bepaalt dat die activiteiten zoveel waardevoller zijn? Kletsen is misschien wel veel belangrijker en veel waardevoller, ook voor de toekomst van iemand.

10 augustus, 2006 23:25  
Blogger MobyDirk said...

Ik meen dat het criterium voor internetverslaving is dat je meer dan 5 uur per dag ermee bezig bent. Kun je dus net doen naast een baan. En het is inderdaad nogal subjectief en hangt af van de sociale (on)wenselijkheid van bepaald gedrag. Iemand die verslaafd is aan zijn werk en 60 uur per week werkt wordt gezien als succesvol.

En dan ben je altijd bezig met het verzamelen van sexplaatjes, of dagenlang aan het gamen of chatten. Maar dan ben je een sexverlslaafde, een game- of kletsjunk. Internet is een ruim begrip.

De laatste dagen was ik door de aandacht van de weblog nogal verslingerd aan mijn tellertje. Kijken of er weer meer hits waren, maar bovenal om te kijken waar de hits vandaan komen. Maar nu, een paar dagen later is die kick er ook al weer vanaf.

En zelf ben ik jarenlang zonder problemen off-line geweest. Ik vind internet heerlijk, maar ik kan ook zonder.

DJ

11 augustus, 2006 15:36  

Een reactie posten

<< Home