woensdag, augustus 23, 2006

Rosenthal - Genaust


Vanavond min of meer geplukt van nl.geschiedenis van Barokino.

Maandag werd bekend gemaakt dat de Amerikaanse fotograaf Joe Rosenthal op 94-jarige leeftijd in Novato Californië is overleden. De fotograaf is bekend geworden van de foto van Amerikaanse militairen die de vlag hijsen op het Japanse eiland Iwo Jima tijdens de Tweede Wereldoorlog. Joe Rosenthal nam zijn beroemdste foto op de berg Suribachi op Iwo Jima op 23 februari 1945. Het werd een van de meest afgedrukte foto's uit de Amerikaanse geschiedenis. De afbeelding werd gebruikt op posters van het Amerikaanse leger, op een Amerikaanse postzegel van drie cent en voor een bronzen sculptuur bij de begraafplaats Arlington. Rosenthal werd voor deze foto onderscheiden met de Pulitzer-prijs.

Tot zover Barokino.








Joe Rosenthal



Fake?

Uit het
in memoriam van de Elsevier:

"Over de geruchten dat Rosenthal de situatie in scène heeft gezet, zei hij dat hij in dat geval de foto zou hebben verprutst door minder mannen te kiezen en ervoor te zorgen dat hun gezichten te zien waren. Toen Rosenthal de foto maakte stond naast hem een cameraman in dienst van het corps mariniers, Bill Genaust. Een frame van Genausts film is vrijwel identiek aan de foto van Rosenthal. Genaust sneuvelde een paar dagen later."

En dus gezocht of ik dat fragment van Genaust kon vinden.
Jawel, al eerder dit jaar gepost op You Tube



Het fragment is na 0.23 seconden.


En dat het ook is gefilmd is nog geen bewijs dat het niet in scene is gezet. Juist de aanwezigheid van een fotograaf en filmer, kunnen juist voedsel geven aan de enscenering. Ik geef Rosenthal het voordeel van de twijfel.

In een reactie wist warmhart nog een interessante link te geven met nog meer foto's en achtergronden rondom het planten van de vlag op Iwo Jima: http://www.iwojima.com

Toch mooi hoe je dit bij elkaar kan zetten. Vanwege geld en auteursrechten vind je dit niet zo snel op een professionele nieuwssite.



2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Laat ik nu precies hetzelfde gedacht hebben toen ik dat hoorde over het overlijden, en ook over welke foto het ging.

Eind april vorig jaar kwam ik ook zoiets tegen. Ik heb het stukje opnieuw geplaatst: Le Baiser du trottoir

Dit betrof een andere 'beroemde' foto, die ik gebruik hebt voor de achtergrond bovenin.

Bij zoeken op internet vond ik voor Joe Rosenthal niet zo'n overstelpend bewijs van enscenering. Dat wil zeggen niet nog een groot aantal van die "raising of the flag" foto's. Wel deze site: Iwo Jima - The Picture.

Op zichzelf maakt dat de foto in mijn ogen toch verdacht. De vlag waar de foto van genomen is, is de tweede vlag die overeind gezet wordt. Zowel leuk (geënsceneerd?) voor de fotograaf als voor de filmer.

30 augustus, 2006 12:51  
Blogger MobyDirk said...

Leuk stukje over het logo van je blog. Ik kende de foto van Doisneau en ook dat het geënsceneerd was. Maar de andere, mindere, foto's zijn zeker interessant tegen het licht van zijn beroemde foto.

De link over de Iwo Jima vlag ga ik zo onder de blog zetten. Ik was al blij dat ik dat filmpje had gevonden. Bedankt.

30 augustus, 2006 18:19  

Een reactie posten

<< Home