zondag, september 03, 2006

Zomergasten 6 - HenkJan Smits


Deze blog is ook gepost op nl.kunst.film.


Na vanavond zit Zomergasten 2006 er op. Zes weken lang, 18 uur televisie, zonder de keuzefilm meegerekend. Er is nog één gast te gaan.

HenkJan Smits (1961), talentscout en popartiestenbegeleider. Ik ken hem al vanaf het begin, als jurylid van Idols. Ik keek naar de live-shows met mijn kinderen. Ach, het programma stelt weinig voor, maar het is leuk voor tieners en er zit veel muziek in. Zelf herinner ik me vooral de kletspraatjes met mijn kinderen tussendoor: wat ziet die er uit zeg, nou, die kan niet zingen, ik ben voor Floortje... En HenkJan Smits is de officiële kritikus die de lat hoog legt voor aankomend talent. Je moet talent hebben, maar ook beschikken over de x-factor, over uitstraling en aantrekkingskracht. Kortom, je moet er ook mooi uitzien wil je verder komen in de mainstream-popmuziek.


Al ruim anderhalf jaar geleden heb ik de website van HenkJan Smits bezocht:
www.talentscout.nl. Een interactief en slap aftreksel van de Idols-formule. Bovendien komt er ook weer geld aan te pas doordat je moet bellen om een stem uit te brengen. Mmm. Mengeling van entertainment en geld verdienen. Ach, ik zit er niet zo mee. Hij geeft ook lezingen en workshops met als thema authenticiteit en identiteit. HenkJan Smits, professie mannetjesmaker.

Naast zijn site schrijft HenkJan ook een
weblog. Op zijn weblog van 24 juni schrijft hij over het verzoek om de laatste Zomergast te willen zijn. Als hij voortijdig zijn mond voorbij praat wordt hij eruit gegooid. En hij onthult dat de redactie voor hem heeft gekozen vanwege een toespraak die hij heeft gehouden bij het afscheid van Winnie Sorgrager bij de Raad voor Cultuur. Interessant, maar ik weet niet wat zijn boodschap was. Kennelijk ging het over high- versus low-culture. Daar zal het vanavond vast ook over gaan.

HenkJan Smits. Anderhalf ons basterdsuiker, of zit er meer in?

Kees van Kooten zei eens, "kunst is kippevel". Maar HenkJan kreeg bij al zijn gekozen fragmenten kippevel en de kunst was ver te zoeken. Het ging om echt en authenticiteit op televisie en hij illustreerde dat met beelden die ik nu al ben vergeten. Ik verwachtte een mengeling van low- and high-culture, maar het was vooral allemaal middelmaat. Maar HenkJan vond het allemaal geniaal. Ook komt hij uit het Gooise Borsato-milieu dat alles onwijs goed en gaaf vindt. Of nog sterker, onwijs gaaf.

HenkJan Smits is de connaiseur van het talent voor de talentloze consument. Het ontbrak hem aan iedere vorm van relativering van zijn 'vak' en nam zichzelf veel te serieus. Nee, HenkJan Smits bleef anderhalf onsje basterdsuiker. En Joris voelde zich voor het eerst als een vis in het water. HenkJan als zijn maatje uit het café of zijn oudere broer. Joris vond de verhalen prachtig. Eindelijk geen intellectueel gezwets, maar zwak ouwehoeren over vergankelijke medianieuwtjes. HenkJan Smits is de kritikus maar ook het toonbeeld zelf van de breezercultuur: een hoop gelul en de eigenwaan dat je bijzonder bent en wat kan. HenkJan is ongetwijfeld een goede doelgroepenhandelaar, maar het ontbrak hem aan enige diepgang over de achtergronden van de huidige jeugd- en mediacultuur.

Na de tranen van Maxima en Sylvie Meis pinkte HenkJan op het laatst ook nog zelf een traantje weg bij een sentimenteel stukje van Paul de Leeuw. Het zal wel echt, authentiek en puur zijn, maar hij raakte mij vanavond niet.


De keuzefilm is
American History X (1998) van Tony Kaye. Een harde, politieke film over racisme en jonge neo-nazi's uit en over de jaren 90.



2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

WAT EEN ZEIKERD BEN JIJ ZEG! bah

03 september, 2006 23:57  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb van de zomergasten verder niet zoveel gezien, maar voor zover ik gisteravond gekeken heb, was er van inhoud niet veel te ontdekken. Joris liet iedere kans voor een inhoudelijke discussie liggen, stelde zich totaal niet kritisch op, ging slaafs mee in iedere relativering van HJS mbt Idols.
Nou is HJS geen man van inhoud, en valt er van hemzelf weinig te verwachten. Maar als de interviewer bij de andere gasten ook zo (bijna idolaat) heeft gelijmd, is er weer een vacature voor volgend jaar...........

groeten

04 september, 2006 10:21  

Een reactie posten

<< Home